Glosy → VOLBA AUTA

 Aktualizováno

28.11.2024

Verze pro tisk

 

JAKÁ KUPUJI AUTA

Rád spojuji příjemné s užitečným, proto mám jediné auto, které je vhodné na každodenní ježdění do města, po dálnici i lehčího terénu. Auta si sám neopravím. Proto kupuji nové nebo předváděcí vozy v záruce, které časem lépe prodám za slušnou cenu, přidám k tomu stejnou částku, kterou bych dal za ojetinu a opět koupím nové. Ušetřím tak náklady za servis a pojištění více aut. Vyžaduje to počáteční investici, ale pak už jezdím bez problémů s jedním novým autem za stejné peníze jako bych s problémy jezdil s ojetinami. V praxi to dopadá tak, že si ode mě málo ojetá auta výhodně převezmou rodinní příslušníci, čímž ušetří spíše oni :-)). Pojíždím dost po městě, tudíž upřednostňuji benzínové motory a nezatracuji ani elektropohon. Jezdím nejčastěji ve dvou lidech i do lehčího terénu a netahám přívěsy. Stačí mi tedy menší auto s pohonem 4x4.

Náhon na 4 kola i silnější motor považuji za bezpečnostní prvek výbavy, podobně jako antiblokovací brzdový systém. Výkonnější pohon s náhonem na všechna kola umožňuje vyšší akceleraci, čímž se mj. zkracuje doba předjíždění a snižuje riziko uvíznutí na kluzkém povrchu. Pokud někdo namítá, že pohon čtyř kol usnadní jízdu pouze výjimečně, lze jen připomenout, že antiblokovací systém také zafunguje pouze výjimečně a přesto dnes snad nikoho nenapadne chtít nové auto bez ABS jen proto, že by to vyšlo levněji.

Je lepší spalovací motor s turbodmychadlem či hybrid, nebo raději dovézt auto bez turba z USA..? → více zde.

PROČ JEEP..?

Na co kupovat nový Jeep, když je to vlastně Fiat..? Nové menší Jeepy i Fiaty jsou na stejné platformě. Přesto si nový Jeep zachoval měkčí "americké" pérování a provedení Trailhawk také lepší dispozice pro jízdu v terénu. "Originální" Jeep bylo menší auto vyráběné v letech 1941-45 společnostmi Willys-Overland a Ford. Auta se značkou "Jeep" poté vyrábělo nebo montovalo více firem i mimo USA a skutečnost, že jsou nyní produkována v rámci koncernu kde je Dodge, Fiat, Chrysler nebo Maserati, menším Jeepům spíše prospělo. Dle mého úhlu pohledu se výrobou menších aut Jeep úspěšně vrací ke svým kořenům.

Koupi posledního Jeepu jsem řešil v roce 2022. Abych si s novým autem nepohoršil, tak požadavky na nový vůz byly: menší SUV nebo teréňák 4x4 s benzínovým motorem, automat, poměr výkon/hmotnost větší než předtím užívaný Jeep Renegade s 88 W/kg. Zvykl jsem si i na adaptivní tempomat, vyhřívaná sedadla a dělené sedačky vzadu. Chcete-li nové menší auto pro 5 osob 4x4 s redukcí, které jede dobře na silnici i v lehčím terénu, pak byla volba jasná. Z nových aut tou dobou nabízených v Česku totiž splňoval výše uvedená kritéria jen Jeep Compass Trailhawk 4xe. Model 2022 má výkon přes 300 koní (177 benzínový motor + 126 elektromotor). Čistě na elektřinu ujede 47 km. Na spalovací motor jezdí i bez dobíjení, přesto má nárok na značku pro elektromobily a s tím související výhody. Přehled posledních Jeepů → zde.