Glosy → MOTORY

Aklualizováno

28.11.2024 

Verze pro tisk

 

POROVNÁNÍ MOTORIZACÍ

Čtyři poslední auta jsem kupoval úplně nová, všechna měla benzínový motor, automatickou převodovkou i náhon na 4 kola. Jezdím stylem brzda plyn, takže spotřebu jsem měl vždy o cca 20% vyšší než uváděli ostatní a můžu tedy srovnávat jen sám se sebou:

Kia Sportage model 2006 s šestiválcovým atmosférickým motorem o výkonu 129 kW spotřebovala okolo 14 litrů na 100 km.

Jeep Compass model 2013 s čtyřválcovým atmosférickým motorem měl výkon 125 kW a spotřebu cca 12 litrů na 100 km.

Jeep Renegade model 2019 s čtyřválcovým benzínovým turbem spotřebuje přivýkonu132 kw a srovnatelném stylu jízdy cca 10 litrů, je ovšem o 1 metrák lehčí než Cpmpass. Když jsem  do menšího Renegada s turbomotorem naložil metrák cementu,vážil a žral přibližně stejně jako Jeep Compass s atmosférickým motorem. S "downsizingovým" autem se šetří palivo a snižují emise nejen proto, že by byl turbomotor výrazně úspornější pokud je jeho výkon využívám naplno. Úspora je dosažena také díky menší hmotnosti Renegada oproti Compassu.

Jeep Compas 4xe model 2022 v terénní úpravě Trailhawk, je s pohonem všech kol  u nás autorizovanými prodejci dodáván jen v provedení plug-in hybrid. S výkonem až 226 kW má díky rekuperaci i bez dobíjení spotřebu 8 litrů na 100 km. Hybridní pohon v tomuto relativně malému voze je přitom schopen dodat výkon přes 300 koní.

Je jedno, zda požadovaný výkon výkon pochází od elektromotoru, spalovacího motoru s turbem, či bez něj. Srdcem bych volil atmosférický šestiválec, ale nutno připustit, že nové čtyřválcové turbomotory i elektrické pohony fungují srovnatelně. Záleží spíše na tom, jak kdo auto užívá a jaký zdroj energie má dostupný za přijatelnou cenu. Pro toho, kdo často jezdí krátké trasy a dobíjí elektřinou z vlastního zdroje může být dobrou investicí i elektromobil. Při stylu jízdy plyn - brzda je rekuperace výhodou. Těžko se pak hledá racionální důvod proč si na každodenní ježdění za více válců bez turba výrazně připlácet nebo riskovat ojetinu z dovozu.

DOVOZ AUT ZE ZAHRANIČÍ

Kdo lpí na velkoobjemových atmosférických motorech může mít auto dovezené z USA.  Má to ovšem i negativa. Kromě homologace třeba navíc řešit i evropskou navigaci, jiné ladění FM stanic a absenci příjmu digitálního vysílání.

Těžko garantovat výkon a životnost dovezených "amerických" motorů při dlouhodobém používání v EU. Oktanové číslo benzínu v USA se počítá jinou metodou a vychází o 4 oktany nižší, než u srovnatelného benzínu v Evropě. Rozdílný může být i podíl biosložky v palivu. Zkoušel jsem nové i ojeté Jeepy z dovezené z USA a vždy jsem měl pocit, že nejedou tak svižně, jak by podle uváděného výkonu měly.