POROVNÁNÍ MOTORIZACÍ
Čtyři poslední auta jsem kupoval úplně nová, všechna
měla benzínový motor, automatickou převodovkou i náhon na 4 kola. Jezdím
stylem brzda plyn, takže spotřebu jsem měl vždy o cca 20% vyšší než uváděli ostatní a
můžu tedy srovnávat jen sám se sebou:
Kia Sportage model 2006 s šestiválcovým atmosférickým motorem o výkonu 129 kW spotřebovala okolo 14 litrů na 100 km.
Jeep Compass model 2013 s čtyřválcovým atmosférickým motorem měl výkon 125 kW a spotřebu cca 12 litrů na 100 km.
Jeep Renegade model 2019 s čtyřválcovým benzínovým turbem spotřebuje přivýkonu132 kw a srovnatelném stylu jízdy cca 10 litrů, je
ovšem o 1 metrák lehčí než Cpmpass. Když jsem do menšího Renegada s turbomotorem naložil metrák cementu,vážil a žral přibližně stejně jako Jeep Compass s atmosférickým motorem.
S "downsizingovým" autem se šetří palivo a snižují emise nejen proto, že by
byl turbomotor výrazně úspornější pokud je jeho výkon využívám naplno.
Úspora je dosažena také díky menší hmotnosti Renegada oproti Compassu.
Jeep Compas 4xe
model 2022 v terénní úpravě Trailhawk, je s pohonem všech kol u
nás autorizovanými prodejci dodáván jen v provedení plug-in hybrid. S výkonem až 226 kW
má díky rekuperaci i bez dobíjení
spotřebu 8 litrů na 100 km.
Hybridní pohon v tomuto relativně malému voze je přitom schopen dodat
výkon přes 300 koní.
Je jedno, zda požadovaný výkon výkon pochází od elektromotoru,
spalovacího motoru s turbem, či bez něj.
Srdcem bych volil atmosférický šestiválec, ale nutno připustit, že nové čtyřválcové turbomotory
i elektrické pohony fungují
srovnatelně.
Záleží spíše na tom, jak kdo auto užívá a jaký zdroj energie má
dostupný za přijatelnou cenu.
Pro toho, kdo
často jezdí krátké trasy a dobíjí elektřinou z vlastního zdroje
může být dobrou investicí i elektromobil. Při stylu jízdy
plyn - brzda je rekuperace výhodou.
Těžko se pak hledá racionální důvod proč si na každodenní ježdění za více válců bez turba výrazně připlácet nebo riskovat ojetinu z dovozu.
DOVOZ AUT ZE ZAHRANIČÍ
Kdo lpí na velkoobjemových atmosférických motorech
může mít auto dovezené z USA.
Má to ovšem i negativa. Kromě homologace třeba navíc řešit i evropskou navigaci, jiné ladění FM stanic a absenci příjmu digitálního vysílání.
Těžko garantovat výkon a životnost dovezených "amerických" motorů
při dlouhodobém používání v EU.
Oktanové číslo benzínu v USA
se počítá jinou metodou a vychází o 4 oktany nižší, než u srovnatelného
benzínu v Evropě. Rozdílný
může být i podíl biosložky v palivu.
Zkoušel jsem nové i ojeté Jeepy z dovezené z USA a vždy jsem měl
pocit, že nejedou tak svižně, jak by podle uváděného
výkonu měly.
▲ |