POHON NA ELEKTŘINU
Elektromotor jako takový funguje skvěle.
Má velký točivý moment, účinnost až 90%, nulové emise a vyžaduje
minimální údržbu.
Globální přechod na elektropohon ovšem k
ochraně životního prostředí příliš nepřispěje, pokud energie pro
provoz elektromotorů nepochází z bezemisních zdrojů.
Baterie a jejich dobíjení jsou hlavním
problémem rozvoje elektromobility.
Přes technologický pokrok zvyšují
baterie hmotnost vozu a
pojmou cca 40x méně
energie než stejně hmotná nádrž nafty. Ztráty elektrické energie
při výrobě, distribuci, nabíjení a vybíjení jdou do desítek
procent. Připočteme-li k tomu náklady na ekologickou likvidaci
baterií, může v praxi být reálná účinnost a uhlíková stopa
elektromobilů srovnatelná se spalovacími motory. Ani auto
se značkou "EL" tedy nemusí být tak ekologické jak je často
prezentováno.
U firem bude nutno do nákladů na
elektromobilitu započítat i prostoje vzniklé dobíjením během
pracovní doby.
Těm, co pojedou
delší trasu, než zvládne elektromobil na jedno nabití, se cesta
se zastávkami u dobíjecích stanic může značně protáhnout. Je
otázka jak zaměstnavatelé
budou platit
přesčasy a
zajistí dodržování
povinných přestávek mezi směnami.
Hybridní pohon může být pro auta s
náhonem na všechna kola přínosným řešením, i kdyby nebyla
elektromobilita protěžována. Těžiště vozu se
díky těžším bateriím posune níže. V případě
potřeby je k dispozici větší tažná síla i akcelerace. Pohání-li
spalovací motor jednu nápravu a elektromotor druhou, odpadne
zranitelný kardan i mezinápravový diferenciál a
auto může fungovat jako
permanentní čtyřkolka.
Hybrid se
dobíjí za jízdy automaticky a dojezd tudíž není omezen kapacitou
baterie.
DOBÍJENÍ FOTOVOLTAIKLOU
Člověka logicky napadne, že si k
elektromobilu pořídí fotovoltaickou elektrárnu (FVE) s panely, které
se vejdou na střechu garáže.
Tu už lze pořídit i bez dotací za cca 80.000 Kč, když si ji člověk
smontuje sám. Taková sestava
dodá průměrně 1500 kWh/rok. Pokud bude stát 1 kWh z veřejné sítě
vč. všech poplatků okolo 10 Kč, ušetřila by FVE cca
15000 Kč ročně a Investice by se
vrátila za necelých 6 let (když se nic nepokazí).
Zakopaný pes je
v tom, že elektromobil je většinou třeba dobít přes noc, kdy soláry nedodávají proud.
Pak je ovšem nutné přikoupit FVE akumulátory
převyšující kapacitu baterií v autě. Tím se ovšem pořizovací cena solární
elektrárny vyšplhá na cca 200 tisíc Kč
(při kapacitě baterií 20-40
kWh).
Za stávající
situace (květen 2023) by mělo ekonomický smysl solární elektrárnu
jen pro dobíjení
auta instalovat, pokud by
elektřina dále zdražovala nebo nebyla v dostatečném množství k
mání vůbec.
Elektropohon je určitě výhodný pokud je
el. energie pro dobíjení zdarma.
Např. mám-li už "ostrovní" FVE proto, že se nelze připojit na veřejnou elektrorozvodnou síť a k dobíjení
používám přebytky vyrobené energie.
ELEKTROPOHON V JEEPU..?
Jeep byl původně benzínové auto a těm,
co už nevadí Jeepy jezdící na naftu nebo plyn by snad neměly
vadit ani Jeepy e elektromotorem.
Samotný elektromotor funguje
skvěle - problém elektromobility tkví ve zdrojích el. energie a možnostech
dobíjení.
U
hybridního Jeepu
zůstává zachován "benzínový komfort", přitom lze
zvolit i čistě elektrický režim jízdy.
Svezení v čistě elektrickém
režimu je velmi příjemné, zejména ve městě. Plug-in hybrid netřeba dobíjet ale pokud dobíjet
chcete, lze to i z obyčejné zásuvky.
Jeep
Compass 4xe
v terénní úpravě Trailhawk se zvýšeným
podvozkem a redukcí má vpředu běžný spalovací motor a
elektromotor na zadní nápravě. Výkon může přesáhnout 300 koní,
přitom má
registrační značku pro elektromobily a s tím související výhody.
Více k tomuto hybridu →
zde.
|