ELEKTROMOBILITA

27.07.2023 

Verze pro tisk

 

POHON NA ELEKTŘINU

Elektromotor jako takový funguje skvěle. Má velký točivý moment, účinnost až 90%, nulové emise a vyžaduje minimální údržbu. Globální přechod na elektropohon ovšem k ochraně životního prostředí příliš nepřispěje, pokud energie pro provoz elektromotorů nepochází z bezemisních zdrojů.

Baterie a jejich dobíjení jsou hlavním problémem rozvoje elektromobility. Přes technologický pokrok zvyšují baterie hmotnost vozu a pojmou cca 40x méně energie než stejně hmotná nádrž nafty. Ztráty elektrické energie při výrobě, distribuci, nabíjení a vybíjení jdou do desítek procent. Připočteme-li k tomu náklady na ekologickou likvidaci baterií, může v praxi být reálná účinnost a uhlíková stopa elektromobilů srovnatelná se spalovacími motory. Ani auto se značkou "EL" tedy nemusí být tak ekologické jak je často prezentováno.  

U firem bude nutno do nákladů na elektromobilitu započítat i prostoje vzniklé dobíjením během pracovní doby. Těm, co pojedou delší trasu, než zvládne elektromobil na jedno nabití, se cesta se zastávkami u dobíjecích stanic může značně protáhnout. Je otázka jak zaměstnavatelé budou platit přesčasy a zajistí dodržování povinných přestávek mezi směnami.

Hybridní pohon může být pro auta s náhonem na všechna kola přínosným řešením, i kdyby nebyla elektromobilita protěžována.  Těžiště vozu se díky těžším bateriím posune níže. V případě potřeby je k dispozici větší tažná síla i akcelerace. Pohání-li spalovací motor jednu nápravu a elektromotor druhou, odpadne zranitelný kardan i mezinápravový diferenciál a auto může fungovat jako permanentní čtyřkolka. Hybrid se dobíjí za jízdy automaticky a dojezd tudíž není omezen kapacitou baterie.

DOBÍJENÍ FOTOVOLTAIKLOU

Člověka logicky napadne, že si k elektromobilu pořídí fotovoltaickou elektrárnu (FVE) s panely, které se vejdou na střechu garáže. Tu už lze pořídit i bez dotací za cca 80.000 Kč, když si ji člověk smontuje sám. Taková sestava dodá průměrně 1500 kWh/rok. Pokud bude stát 1 kWh z veřejné sítě vč. všech poplatků okolo 10 Kč, ušetřila by FVE cca 15000 Kč ročně a Investice by se vrátila za necelých 6 let (když se nic nepokazí).

Zakopaný pes je v tom, že elektromobil je většinou třeba dobít přes noc, kdy soláry nedodávají proud. Pak je ovšem nutné přikoupit FVE akumulátory převyšující kapacitu baterií v autě. Tím se ovšem pořizovací cena solární elektrárny vyšplhá na cca 200 tisíc Kč (při kapacitě baterií 20-40 kWh). Za stávající situace  (květen 2023) by mělo ekonomický smysl solární elektrárnu jen pro dobíjení auta instalovat, pokud by elektřina dále zdražovala nebo nebyla v dostatečném množství k mání vůbec.

Elektropohon je určitě výhodný pokud je el. energie pro dobíjení zdarma. Např. mám-li už "ostrovní" FVE proto, že se nelze připojit na veřejnou elektrorozvodnou síť a k dobíjení používám přebytky vyrobené energie.

ELEKTROPOHON V JEEPU..?

Jeep byl původně benzínové auto a těm, co už nevadí Jeepy jezdící na naftu nebo plyn by snad neměly vadit ani Jeepy e elektromotorem. Samotný elektromotor funguje skvěle - problém elektromobility tkví ve zdrojích el. energie a možnostech dobíjení.

U hybridního Jeepu zůstává zachován "benzínový komfort", přitom lze zvolit i čistě elektrický režim jízdy. Svezení v čistě elektrickém režimu je velmi příjemné, zejména ve městě. Plug-in hybrid netřeba dobíjet ale pokud dobíjet chcete, lze to i z obyčejné zásuvky.

Jeep Compass 4xe v terénní úpravě Trailhawk se zvýšeným podvozkem a redukcí má vpředu běžný spalovací motor a elektromotor na zadní nápravě. Výkon může přesáhnout 300 koní, přitom má registrační značku pro elektromobily a s tím související výhody. Více k tomuto hybridu → zde.

 

Související odkazy:  Volba auta Vozový park

Nahoru