Vranovská přehrada a okolí 1951-2000 |
|
1951 - Přístaviště u hráze s parníkem Mír.
Historicky první a zároveň i poslední parník na Moravě. Měl délku přes 30 metrů a kapacitu 200 osob. Na vranovské přehradě byl v provozu od r. 1949 do r. 1963.
|
|
1953 - Půjčovna loděk a parník Mír u hráze.
Nahoře vlevo je vodět část pláže s budovou lázní.
|
|
1956 - Rekreanti na vranovské pláži.
Vranovská pláž byla volně přístupná, WC byla na okraji lesa cca 200 metrů od
vody.
|
|
1957 - Hydrobus Dunaj.
1. z maďarských loďí na vranovské přehradě s kapacitou 150 osob. Měla 2 motory a trup z hliníkové slitiny.
|
|
1957 - Stanová osada na vranovské pláži.
Stany s podsadou představovaly tou dobou nejvyšší komfort, který byl turistům na vranovské pláži dostupný.
Na vodě je vidět plovoucí brouzdaliště Provoz pláže a kempu v letech 1958 – 1964 zajišťovaly "Služby rekreačního střediska Vranov nad Dyjí".
☺ |
|
1958 - Vranovská pláž se stanovu osadou a stožárem při pohledu z vody.
Ocelový stožár nesl za II. světové války lano natažené na protější břeh, na kterém byla zavěšena síť chránící předhradní hráz před nálety.
|
|
1961 - Loď Hvězda.
Od roku 1948 do r. 1962 brázdily Vrancl i "vojenské" motorové lodě Hvězda a Partyzán.
Plavidla sloužila potřebám Československé lidové armády a provozovala je vojenská zotavovna.
☺
|
|
1961 - Restaurace na hrázi s benzínovou pumpou.
Všechna auta i autobusy mohla tou dobou jezdit přes hráz a parkovat u vody bez omezení.
|
|
1965 - Autocamping na vranovské pláži.
Kemp i lodní dopravu provozoval v letech 1964 – 1992 Okresní podnik rekreace se sídlem ve Vranově n. Dyjí. Stanovalo se i těsně u vody pokud byla všechna místa na pláži obsazena lidé kempovali i v lese.
|
|
1965 - Kemp "Bítov-Horka".
Na vranovské pláži i na Bítově se stanovalo volně po celém areálu. Poplatek za týdenní pobyt se pohyboval v řádech desetikorun a platili ti, co přijeli autem. Od ostatních byly peníze vybrány pouze v případě, že na ně náhodou narazil výběrčí, který občas chodil mezi stany.
|
|
1966 - Plachetnice Pasát na Vranclu.
Loď byla postavená v roce 1943 a v letech 1967-1972 s ní podnikali námořní plavby bratři Pátí.
|
|
1967 - Rekreační areál Bítov - Horka
.
|
|
1969 - Bourání stožáru na vranovské pláži.
Ocelový stožár za II. svět.války nesl spolu se stožárem na protilehlém břehu síť proti náletům na hráz.
☺ |
|
1970 - Vranovská pláž
.
|
|
1971 - Ceník lodní dopravy OPR.
OPR je zkratka Okresního podniku rekreace se sídlem ve Vranově nad Dyjí.
Ceny jsou v korunách československých (Kčs).
|
|
1977 - Výčep "Sing Sing".
Stál poblíž převozu z pláže na hráz. Původní dřevěná bouda s vnitřním posezením byla zbourána a na jejím místě postaveno "Bistro U mostu".
|
|
1978 - Vranovská pláž s chatovým městečkem a restaurací "Skleník".
Čtyřlůžkové chatky nahradily původní stany s podsadou.
|
|
1979 - Zimoviště lodí na vranovské pláži.
Všechny velké lodě vranovské flotily přečkaly zimu na lodním výtahu.
Nyní většinou zůstávají na vodě celoročně a proti zamrzání jsou chráněny čerpadly, které čeří vodu okolo jejich trupu.
☺
|
|
1980 - Politicko-výchovné středisko "Junior"
provozoval Socialistický svaz mládeže. Zařízení s kapacitu cca 80 lůžek se nachází ve štítarském lese
a v současnosti funguje jako "Táborová základna Junior".
|
|
1981 - Převoz z vranovské pláže na hráz.
Běžnou přepravu osob přes Švýcarskou zátoku zajišťovaly menší lodě Znojmo (1962-81) s lodí Brno (1970-78).
|
|
1982 - Koupání na vranovské pláži.
Voda na vranovské pláži byla po většinu roku čistá, vhodná ke koupání i pro
děti, protože je zde písečný břeh, který se svažuje pozvolna.
|
|
1982 - Osobní motorové loďě Moskva a Vranov.
Moskva měla kapacitu 250 osob, byla největší loďí na Moravě a na Vranclu se plavila v letech 1981-92. Na Vranclu byly celkem 4 hydrobusy, každý s kapacitou 150 osob: Dunaj (1957-85), Dyje (1959-91) Vranov (1960-92) Košice (1965-92). Všechny menší jednomotorové lodě byly vyřazeny z provozu do r. 1981.
|
|
1984 - Jachta "Zlatý Roh" byla největší plachetnice, která brázdila vody vranovské přehrady.
Měla ferobetonový trup o délce 15,8 m a dokončena byla v r. 1980. Postavili ji bratři Pátí a podnikali s ní námořní plavby v letech 1982-1988.
|
|
1986 - Pláž s plovoucím brouzdalištěm.
O prázdninách za slunečného počasí na vranovské páži polehávalo až 20.000 lidí.
|
|
1987 - Lanový přívoz přes Švýcarskou zátoku.
V letech 1984-90 přepravoval lidi z hráze na pláž lanem tažený prám Znojmo.
|
|
1991 - Kavárna a diskotéka Kotva u hráze.
Diskotéka se v průběhu let rozrůstala a splynula s prostory kavárny. Blíže k
hrázi je vidět pultová prodejna potravin a smíšeného zboží.
|
|
1992 - Stavba lanové lávky přes Švýcarskou zátoku.
Autory projektu byl tým architektů Stráský, Hustý Jordán. Důvodem stavby mostu byla mj. i potřeba vést v jeho útrobách plynové a vodovodní potrubí do Vranova nad Dyjí. |
|
1992 - Stavba lávky přes Švýcarskou zátoku.
Projektovaná nosnost lávky je 403,2 tuny, délka 252 m a nosné pylony na okrajích dosahují výšky 28 m.
|
|
1993 - Dokončený most přes Švýcarskou zátoku.
Dle projektu funguje jako lávka pro pěší ale unese vozidla integrovaného záchranného systému a jezdí přes ni i turistický vláček.
Mostovka se nachází ve výšce 6,5 až 9,7 m nad vodní hladinou a láká odvážlivce ke skokům.
|
|
1993 - Přehled lodí na Vranclu.
Zdroj: Publikace Miroslava Vaňka, Vranovská přehrada, vydaná
nakladatelstvím SURSUM r. 2012. Lodní doprava byla v. r. 1992
přerušena a všechny motorové lodě postupně odvezeny. Znovu obnovena byla v roce 2006.
|
|
1995 - Vojenská zotavovna (VOLAREZA) stojí na konci vranovské pláže.
VOLAREZA je zkratka organizace
"Vojenská lázeňská a rekreační zařízení". Na Vranclu funguje od 40-ých
kdy zde k rekreaci příslušníků armády sloužily prefabrikované ubytovny. V r. 1971 začala
stavba "hotelu". Kromě rehabilitací vojáků nabízí nyní v letní sezóně i pobyty a služby veřejnosti.
|
|
1999 - 1. samoobsluha, penzion a vinárna na vranovské pláži.
Původně pultová prodejna
postavená v r. 1967, byla po požáru v r. 1997
novým majitelem J. Sobolem
přestavěna na penzion, samoobsluhu a vinárnu "U Pařezu".
|
|
2000 - "Yahcht Club Vranovská přehrada" měl kotviště pod mostem.
Klub byl založen 26.1.2000 a sdružoval především majitele kajutových
plachetnic. Základnu tvořil bývalý převozní prám Znojmo,
který bratři Pátí postupně přestavěli na repliku kolesového parníku.
|